verslag 5 - Reisverslag uit Lipova, Roemenië van Ruud Giling - WaarBenJij.nu verslag 5 - Reisverslag uit Lipova, Roemenië van Ruud Giling - WaarBenJij.nu

verslag 5

Blijf op de hoogte en volg Ruud

06 Juli 2017 | Roemenië, Lipova

Roemenie verslag 5

Za 1-7 46781 Carta- Aurel Vlaicu

We hebben een kappers echtpaar in de groep maar ze knippen niet. Nu wil het geval dat de ass. Reisleider zijn vrouw een tondeuse heeft waar ze het haar van haar man mee knipt, ze biedt aan dat we hem mogen lenen. Ruud heeft er wel oren naar, dus een, twee, drie in godsnaam (ja Charles het klamme zweet breekt al bij je uit he) nu bij mij ook. Kapmanteltje om en op een drietje begin ik op het achterhoofd van beneden naar boven, hij scheidt er mee uit, ik zeg tegen Ruud je zit er charmant bij. Gelukkig was het snoer in de buurt en kon ik mijn werk vervolgen. Ruud helemaal gelukkig en een berg dat er af kwam. Het leek net of ik een hond had staan borstelen in het bos, maar we hebben het netjes opgevangen. We drinken noch even koffie en om 9.45 vertrekken we naar Avrig we rijden even langs bij het Bruckenthal paleis uit 1711. Gouverneur Samuel van Bruckenthal liet het barokke zomerpaleis bouwen met een botanische tuin voor zijn familie. Het is allemaal vergane glorie, op de tuin na. Om de hoek is een Lidl dus meteen de voorraad even aangevuld. Er staan zigeunerkinderen die proberen een bosje bloemen aan je te slijten of lopen achter je aan om het karretje terug te brengen, en dan het muntje mogen houden, als ik in het Nederlands ga praten druipen ze af. Voor het eerst komen we in een weiland zonnepanelen tegen maar op de huizen zie je ze helemaal niet, nu zouden de meeste daken direct instorten van dat gewicht, gezien de kwaliteit hiervan. We rijden vervolgens naar Calnic, het oorspronkelijke fort werd halverwege de 12e eeuw gebouwd voor graaf Chyl de Ketting. Later in de middeleeuwen werd het een wijkplaats voor de dorpsbewoners en werden er voorraadkamers aan toegevoegd. De twee ringen van de verdedigingsmuren, de schitterende vesting toren en de kapel zijn onlangs gerestaureerd. De citadel staat op de werelderfgoed lijst. Na de lunch rijden we door naar Aurel Vlaicu, om 14.15 arriveren we daar. We moeten tussen 2 gebouwtjes door met aan ieder kant 10 cm. Speling hoe vind je zo’n plek. Het is wel zo de camping is ooit gestart toen kwamen de mensen met een kleine auto en een tentje maar met de jaren zijn de voertuigen alleen maar groter geworden. Al snel komen de was emmers en zakken tevoorschijn, de camping is van een Nederlander en er staat een miele wasmachine de zelfde die ik thuis heb (die van mij is 24 jaar oud, mijn 2e miele) Voor de handwas komt onze wringer weer uit de kast en wordt door menigeen gehanteerd. De was uit de wasmachine is drijfnat dus deze ook door de wringer tot dekbed overtrekken en hoeslakens toe. Ruud draaien en de dames de stukken erdoor begeleiden. Ruud heeft heel wat slipjes zien passeren en is weer bij wat mode is in lingerie.

Zo 2-7 46927

Zondagmorgen eitjes koken en broodjes afbakken, het gas gaat uit, de LPG tank geeft aan nog half vol te zitten maar aangezien we deze pas nieuw hebben weten we niet hoe betrouwbaar dit is. Overgeschakeld op de gasfles zelfde euvel er kan een ding tegelijk aan dus te weinig druk, conclusie vuile LPG getankt. Ook moeten er meer filters tussen en de drukregelaar zit eigenlijk op een verkeerde plaats. Dan maar roeien met de riemen die we hebben. Gisteravond regen, vannacht onweer maar vanmorgen weer mooi weer. Om 9.30 zijn we met 5 paarden en wagens vertrokken voor een rit door de omgeving. Ik had het voordeel dat de vader van de camping eigenaar voor mij zat op de bok zodat wij vragen konden stellen en hij ook de nodige uitleg gaf onderweg. Hij komt al sinds 1990 in Roemenie en heeft sinds j.l. maart een verblijfsvergunning hier. Er is hier in de omgeving geen werkeloosheid, de sociale controle is groot. Wanneer je hier een uitkering krijgt ben je verplicht per maand 62 uur in wat voor vorm dan ook te werken. Vele Roemenen die in het buitenland werken (50+) en daar nu niet meer aan de bak komen keren terug en kunnen hier volop aan de slag. De “koetsier” zijn vrouw werkt op dit moment in Belgie voor de tomaten pluk, als zij terug komt vertrekt hij, zo lossen ze elkaar af(kun je ook geen ruzie krijgen en kinderen maken)Op het land staat veel Lucent (klaver) wat veel eiwit bevat, dit gebruiken ze als veevoer. Dat telen ze drie jaar, daarna is de grond zover verbeterd dat ze er gewassen op kunnen zetten, o.a. mais. In de bossen op de heuvels zitten veel ever zwijnen die ruiken wanneer de mais rijp is en richten dan veel schade aan. Alle stukken grond zijn na de omwenteling terug gegeven aan de boeren, die zijn nu oud en de “heren boeren” pachten de grond na de oogst krijgen de boeren na rato in natura of geld uitgekeerd wat het product op dat moment opbrengt. Met het melkvee gaat dit ook steeds meer, grootschalige boerderijen met 1500 tot 3000 koeien daar werken ze met robots die 72 koeien per keer kunnen melken (die van het subsidiegeld worden aangeschaft) ze hebben eigen tankwagens en fabrieken. Daar kunnen de keuterboertjes niet meer tegenop. We stoppen aan de Mures rivier een zijtak van de Donau. Aan de overkant ligt een dorpje Ceryze, we gaan over de hangbrug waar natuurlijk altijd een paar lolbroeken gebruik van maken om de brug lekker te laten wiebelen. Er wonen nog 100 vooral oude mensen, de kinderen zijn naar de stad vertrokken. De kleinkinderen brengen vaak hier hun grote vakantie door. Er is een winkel van sinkel (ik heb geen hoeden en petten en dames corsetten gezien) maar wel kachel zwart en veel emaile huishoudelijke producten. De man heeft wanneer de groep komt een wereld omzet aan frisdrank en bier. Op de terugweg krijgen we een aanvaring met een koppige ezel, hij daagt de paarden uit en gaat vlak voor ze staan en achteruit schoppen. Het ene paard is bang maar de andere trotseert hem. Maar de “koetsier” is het op een gegeven moment zat, springt van de bok en slaat flink met de zweep in zijn richting. Hij verblikt of verbloost niet pas wanneer hij een paar schapen in het versier krijgt schiet hij daar op af. Er is een herder met een kudde in de buurt en de ezel doet net als de honden de schapen naar de kudde drijven. Terug bij de camper lunch en daarna sop in de camper van binnen(in bikini vanwege de warmte) Om 19.00 hebben we een barbecue door de eigenaar aangeboden. Als we aan komen lopen is het vuur nauwelijks opgestookt, de mannen gaan kijken het is een rechthoekige bak met allemaal gaten aan de zijkant maar niet aan de onderkant dus hij krijgt daardoor geen lucht en ze gooien alles in het vuur tot plastic zakken toe. Als we 2 stukjes vlees op hebben (er staat nog veel meer) is de houtskool op. De camperaars kijken wat zij nog hebben gooien dat erop en met een ventilator jagen ze het vuur wat aan maar opschieten doet het niet. De reisleiding komt inmiddels het stoom uit de oren van ergernis. We hakken de knoop door en halen onze gas barbecque’s tevoorschijn en dan is de klus gauw geklaard. Ter compensatie hebben ze voor morgenavond een happy our om 19.00 aangeboden.

Ma 3-7 46927

Vanmorgen als we opstaan hebben we een dierentuin in de camper , er steken mieren over van de deur naar de bank daar naar boven en in het kastje boven het aanrecht op de honingpot. Jakkes gelukkig hebben we poeder en zo is binnen een uur een lijkenhuisje. Om 9.00 vertrekken we met de bus naar Alba Iulia, dit is een van de mooiste Habsburgse citadels van Europa. Het is ook de stad van de hereniging van Roemenie en Transsylvanie. Pronkstuk van de stad is de grote Cetatea (citadel) Het grondplan van de vesting is ontworpen door de 18e eeuwse Giovanni, Morando Visconti en bestaat uit 7 punten. De muren zijn 3m. dik. Het is ook nog steeds een garnisoenstad en om 12.00 is de wisseling van de wacht. De catedrale Reintregiru is gebouwd ter gelegenheid van de hereniging tussen Roemenie en Transsylvanie, een uitvloeisel van de Eerste wereldoorlog. Binnen kijk je je ogen weer uit in tegenstelling van de naast de Orhodoxe kathedraal gelegen grijse 13e eeuwse Rooms katholieke kathedraal die veel ingetogener is het heeft het mooiste vroeg renaissancitische interieur van heel Transsylvanie. Ook is het nog steeds een bedevaart plaats voor Hongaren. Aan de oostzijde van de citadel bevind zich de mooiste van de 6 poorten. Boven de poort zit een cel, de beroemste gevangene was Horia die in 1785 op brute wijze werd terecht gesteld omdat hij leiding had gegeven aan een boeren opstand. Wanneer we tussen de middag wat lekkere broodjes halen zit er achter een struik aan de zijkant van een ingang van een flat een man met trapnaaimachine en slijpsteen paraplu’s te repareren, zo heb je toch werk. Als we terug zijn op de camping om 14.00 gaan we eerst samen de camper aan de buitenkant soppen je wordt smerig bij alles wat je beet pakt, het is bewolkt dus ideaal weer hiervoor. Om 17.00 verzamelen we voor een bezoek aan het geboortehuis ( nu een museum) van Aurel Vlaicu, hij was de zoon van de burgemeester een zeer getallenteerd persoon. Hij heeft in Munchen gestudeerd aan de technische universiteit. Na zijn studie heeft hij vele uitvindingen gedaan of verbeterd o.a. de toverlantaarn, de grammafoon en 3 vliegtuigen. Helaas heeft hij in de laatste (die bijna klaar was) niet kunnen vliegen omdat hij op 31 jarige leeftijd ( in 1913) met slecht weer is verongelukt, in het 2e type. Het dorp Bintinti waar hij geboren was is daarna omgedoopt tot Aurel Vlaicu. Op het 50 lei biljet staat aan de voorkant zijn foto, en aan de achterkant zijn vliegtuig. Wereldwijd is hij bekend voor zijn bijdrage in ontwikkeling tevens heeft hij een belangrijke functie gehad in adviezen bij de luchtmacht in de 1e wereldoorlog. Hij heeft veel documentatie en detail tekeningen achter gelaten. Leuk om te zien zeker als je in de zelfde straat verblijft. Na het eten om 19.00 nog een half uur happy our en dan is er weer een dag om de tijd vliegt.

Di 4-7 46927

Vanmorgen om 8.00 komt een kapster. De kapper uit het dorp (1000 inwoners) is er mee gestopt. Maar als ik 6 “klanten” bijeen kon krijgen haalde de camping eigenaar een kapster uit een dorp 12 km verder. Velen durfden de gok niet aan 7 wel. Op een klapstoel in de buitenlucht, grote hilariteit en een hoop grappen natuurlijk, maar lekker in het zonnetje is het goed toefen. Voor 25 lei en 5 lei fooi is ze 25 min. bezig voor € 7.00 Achteraf had de nekpartij wel wat korter gekund maar ja je zit niet voor een spiegel. Kop onder de kraan beetje gel erin prima. Dan zijn we toe aan koffie, en om 9.45 vertrekken we naar Hunedoara daar ligt op de heuvel het imposante Corvin kasteel het is met zijn torentjes en hoge loodrechte muren het prototype van een middeleeuws fort. Het is medio 15e eeuw gebouwd door prins Hunedoara, samen met zijn zoon verdedigden zij Transsylvanie en indirect ook Hongarije tegen de Otomanen. Het gezin was van Hongaars-Roemeense afkomst zodat ze in beiden landen helden waren. Het grappige is dat ieder kasteel wat onder deze noemer valt toch weer een heel eigen karakter heeft. Als laatste bezoeken we de martelkelder van het kasteel, nu daar gaan je haren recht overeind van staan wat je daar ziet, op de deurpost staat toegang vanaf 12 jaar. Hierna de lunch en dan rijden we nog even langs Hasdat een zigeuners dorp met huizen als suikertaarten vol met torentjes en tierelantijnen. Het is alleen heel lastig om foto’s te maken want zeker met een camper wordt je met argesogen bekeken, zo van wat moet je hier. Dit zijn vaak zigeuners die in het buitenland hun zakken gevuld hebben en dan hier. zo’n “paleis” neer zetten. We rijden vandaag aan naar onze laatste camping van de Roemenie reis. Het is een saaie, drukke weg wel door het groen met wat slingers, maar ook op div. Plekken wegwerkzaamheden waardoor je steeds om en om mag rijden. Het is een SVR camping in Minis klein maar fijn en schoon, dat maak je hier niet vaak mee. Om 17.00 happy our voor de verjaardag van Ton en dan lekker onder de bomen.

Wo 5-7 47128

Vanmorgen onze laatste trip die gaat naar Arad, gelegen aan de grens van Hongarije. Komt in de boeken voor sinds 1078. Nu een drukke handelsstad met 185.000 inwoners. In het centrum staan schitterende oude huizen, de meeste bezienswaardigheden liggen aan of bij de bulevardui Revoluttei die min of meer in een rechte lijn dwars door de stad loopt. Met trams ala de oude lijn 9 van vroeger. Het meest markante is het stadhuis 1875 Een gedenkplaat herinnerd aan de slachtoffers van de rellen van 1989. Helaas staat de concertzaal in de steigers, hier heeft onze reisleidster haar opa nog als dirigent op de bok gestaan. Langs de rivier de Mures die dwars door de stad heen loop ligt een mooie promenade. Onze reisleidster is hier geboren en heeft er een fijne jeugd gehad tot het gedonder begon en je kunt zien dat dit haar heel erg raakt. Aan de overkant van de Mures onder het genot van een kopje koffie zet ze haar uiteenzetting voort. ( te veel om op te noemen) Tenslotte beloont ze ons voor onze aandacht met een coupe ijs. Hierna de bus weer in en om 13.30 weer op de camping. We hebben de mieren nog steeds niet helemaal onder controle dus eerst maar weer op jacht. Na de lunch gaan we de terugweg in regie zetten. Om 19.00 uur hebben we het afscheids diner in de buitenlucht onder een mooie overkapping. Ik heb maar de helft op want je krijgt hier zoveel vlees, Ruud spuugt er niet in. En zo is er dan een einde gekomen aan een mooie energieke maar ook reletiverend bezoek aan Roemenie. Waar het Roemeense echtpaar zeker een hele positieve en informatieve bijdrage aan heeft gehad. Met tranen in zijn ogen neemt hij afscheid. Ik hoop dat jullie er een beetje van genoten hebben, al zal het soms worstelen zijn geweest om er door te komen maar ik schrijf het in eerste instantie natuurlijk voor mij zelf. We rijden ongeveer in 2 weken terug naar huis maar mede door dat we geen wifi hebben doe ik daar geen verslag meer van, tot ziens.

• 06 Juli 2017 - 13:39

Joke Van Hooft:

Was weer leuk om je verslag te lezen
    En weer fijn om jullie gezond en heel terug te zien
    Riek je haar zit geweldig,en inderdaad had wat langer in nek mogen zijn(haha)
    Goeie reis terug en tot over twee weken maar weer
    Groetjes van ons

• 06 Juli 2017 - 21:37

Thea:

Hoi Riek en Ruud,
    Jullie laatste camping in Minis is de camping waar ik 4 zomers heb gewerkt voor Nederlandse eigenaren.
    Ik weet dat ze er zelf niet meer werken, maar aan anderen hebben overgedragen. Ben benieuwd hoe de camping er nu uit zag. Hoor het nog wel.
    Groetjes, Thea

• 07 Juli 2017 - 21:34

Corrie:

Hoi Riek en Ruud ,
    Het waren leuke verslagen om te lezen en wat gaat zo een reis snel voorbij.
    Doe voorzichtig op de terug reis en tot gauw
    Groetjes John en Corrie

• 09 Juli 2017 - 13:58

Bep:

Goeie terugreis en behouden thuiskomst.

• 09 Juli 2017 - 18:51

Ben & Ingrid:

dank voor de uitgebreide verslagen, zeer informatief en herkenbaar voor ons. 20 juli vertrekken we voor een fietstocht van ongeveer 7 weken door Frankrijk, misschien spreken we elkaar voor die tijd nog.

Groet,
    Ben & Ingrid

• 22 Juli 2017 - 15:17

Ria Martijn:

Hoi luitjes,
    Zoals altijd weer erg genoten van jullie belevenissen en de foto's
    We weten nu wat meer over Roemenië. Trouwens...de kapper heeft je een net koppie geknipt hoor en die haren in je nek...ach nog even en dan kan de schaar er thuis weer in.
    Maar ik zie ze niet ;-) goede thuisreis en geniet van de dagen die jullie nog onderweg zijn.

Groet van Ria en Dick